Informatie of bestellingen

T:  06 19538118 (Jack)

E:  info@vishandelklaastolenzn.nl

Vis en gezondheid

 

Voedingsdeskundigen en voedingsadviesbureaus adviseren tweemaal per week vis op het menu te zetten. Waarom? Naast vitaminen en mineralen, ligt het antwoord vooral besloten in de aanwezige omega-3-vetzuren in vis. Omega-3-vetzuren zijn essentiële vetzuren. Ons lichaam heeft ze nodig, maar kan ze niet zelf aanmaken. De vetzuren moeten daarom uit de voeding worden gehaald. De belangrijkste omega-3-vetzuren zijn:

  • alfa-linoleenzuur (ALA of LNA)
  • eicosapentaeenzuur (EPA)
  • docosohexaeenzuur (DHA).


De laatste twee omega-3-vetzuren (EPA en DHA) komen van nature alleen in (vette) vis voor.

Voor de gezondheid van hart en bloedvaten staat vast dat omega-3-vetzuren een belangrijke rol spelen. Uit meerdere onderzoeken blijkt de grote betekenis van omega-3-vetzuren (vooral EPA) bij de bescherming tegen aderverkalking en bloedklontering. Regelmatige inname van omega-3-vetzuren verzacht de wand van de bloedvaten waardoor de bloedvaten niet dichtslibben. Ook werken de omega-3-vetzuren in op de vetstofwisseling door de triglyceridemie te verlagen. Bij hogere doseringen omega-3-vetzuren is een toename van de (‘goede’) HDL-cholesterol aangetoond zonder veel effect op de (‘slechte’) LDL-cholesterol.

Tal van studies naar inname van omega-3-vetzuren wijzen ook expliciet in de richting van andere gezondheidsbevorderende effecten. Bij regelmatige inname van omega-3-vetzuren is een positieve invloed of preventieve werking gesignaleerd bij neurologische aandoeningen, diabetes, COPD, ontstekingen, geestesziekten, de ontwikkeling van het gezichtsvermogen en bepaalde vormen van kanker.

De resultaten uit alle gezamenlijke studies die de heilzame werking van omega-3-vetzuren op het verloop van verschillende chemische processen in het lichaam onderschrijven, vormen de basis voor het advies van voedingsdeskundigen om tweemaal per week vis op het menu te zetten.